fbpx

Interview med Thorsten Asbjørn – forfatter til bogen “Klog af skade” 

Hvorfor er det vigtigere at blive klogere på sin løbeskade?
Den mentale side af sportsskaden er et mere eller mindre uberørt felt. Der findes ikke andre bøger om emnet herhjemme – og det til trods for at hele den mentale del kan fylde enormt meget, når man som idrætsudøver rammes af en skade. Nogle er i stand til at hente mentale ressourcer og få gode skadesforløb, for andre kan en sportsskade trække dybe mentale spor, og dermed kan skaden vokse sig større, end den måske i virkeligheden er.

Det kan være en god øvelse at lære at sætte parentes om sig selv og sit løb for en periode og benytte skadespausen til at opdage andre sider af sig, som kan dyrkes i en sådan periode.

Du er selv marathonløber. Har du selv haft en skade i forbindelse med løb, og hvordan påvirkede det dig?
Jeg har en gammel korsbåndsskade, hvor jeg oplevede, at mit knæ med jævne mellemrum hævede op og gav smerter i de år, hvor jeg løb marathon. Uvisheden var psykisk ubehagelig, fordi jeg ikke vidste, om hævelsen ville gå i sig selv igen eller vedblive. Det var en stor hjælp for mig, at jeg efter korsbåndsoperationen var indstillet på, at mit knæ aldrig ville blive godt igen og slet ikke til langdistancer. Derfor var det en sejr for mig, at jeg overhovedet kunne træne på de lange distancer. Den store udfordring var hele tiden at finde ud af, hvor meget jeg skulle lytte til smerten, og hvor meget jeg kunne fortsætte min træning.

Hvem er bogen til? Er den kun til elitesportsfolk eller kan den almindelige løber også finde inspiration i bogen?
Bogen henvender sig i høj grad også til den helt almindelige løber. Mange af de personlige beretninger i bogen er godt nok fra elitesportsfolk, men de mentale processer er som oftest de samme for almindelige motionister. Selvfølgelig er det ikke deres karriere og eksistensgrundlag, der er på spil, hvis de rammes af en skade, men det kan ramme nøjagtig lige så voldsomt på identiteten, og de mentale processer ligner også.

Hvis du skulle give ét godt råd til løbere i forhold til, hvad de skal være opmærksomme på i forhold til skader og den mentale del, hvad skulle det så være?
Vi er i arbejdet med bogen stødt ind i rigtig mange atleter – også løbere – for hvem den daglige og ugentlige sport er en enorm vigtig dimension, både i forhold til fysisk og mentalt velvære. Når skaden rammer, går det derfor også voldsomt ud over livskvaliteten. Her kan det være en god øvelse at lære at sætte parentes om sig selv og sit løb for en periode og benytte skadespausen til at opdage andre sider af sig, som kan dyrkes i en sådan periode. Det kan f.eks. være at gå lidt på opdagelse i det mentale pusterum, som skaden giver plads til. Nogle sportsudøvere er i konstant konkurrence med sig selv, og her kan det være sundt for en stund at slippe konkurrencen.