En vigtig deadline på en rapport, huske at købe ind til aftensmad, nå at løbetræne med dine ven og gøre rent til din svigermor ankommer i weekenden… Føler du dig stresset endnu?  Vi kan vist alle sammen godt nikke genkendende til, at der kan være mange ting at huske på, og at det nemt kan stresse os, men kan vi bruge stressen konstruktivt?

Det er måske ikke en så dårlig ting at være lidt stresset, hvis du ved, hvordan du kan udnytte det. Mens kroniske eller ekstreme stressniveauer har været forbundet med hjertesygdomme og hypertension, viser forskning, at moderate stressniveauer rent faktisk kan øge dit helbred.  “De positive aspekter af stress er ikke velset nok,” siger Ken Robbins, klinisk professor i psykiatri ved University of Wisconsin-Madison.

SÅDAN FUNGERER DET:

Når du er stresset, frigør din binyrerne en kaskade af hormoner, herunder adrenalin, som øger din puls og øger energi og kortisol, som øger glukosen i blodbanen. Når din krop bliver overvældet med disse kemikalier i uger og måneder, begynder du at se de negative effekter af stressen, som oftest fører til sygdom.  Men i korte udbrud (som en dag eller mindre) kan stress gøre din krop mere effektiv og dit sind knivskarpt.

Stress gør dig klogere
Forskning fra The Rockefeller University i New York City og University of Buffalo antyder, at stress kan forbedre læring og hukommelse takket være effekten af ​​små udbrud af kortisol i hjernen.

Stress gør dig mere venlig
Når du er stresset, pumper din krop ud oxytocin, et hormon, der samtidig er sundt og fremmende for vores personlige relationer, hvilket gør dette til et ideelt tidspunkt at ringe til din gamle roommate eller skrive til en gammel løbeven. “Kvinder er mere tilbøjelige til at søge social støtte, når de føler sig stressede”, siger Paul Rosch, MD, FACP, klinisk professor i medicin og psykiatri på New York Medical College. Oxytocin og en god gammeldags måde til at hjælpe med at sikre, at dine stressniveauer ikke stikker helt af. Det er også dette stof, du får, når du løber en tur, så bare klø på med løbetræningen.

Stress gør dig stærkere
Stress kan præge din krop, således at den forsøger at bekæmpe fremtidige sygdomme. En undersøgelser fra Stanford School of Medicine viser, at stress kan øge dit immunforsvar på længere sigt. Så bare rolig, stress er faktisk godt i små mængder –  så der er ingen undskyldning for at skippe løbeturen, hvis du føler dig lidt stresset en dag, bare du husker på længere sigt, at kroppen får ro en gang imellem.