I 12 år har vi hos LØBE:MAGASINET levet en drøm. En drøm om, at vi i et lille land som Danmark kunne have et dansk løbemagasin på print. Et redaktionelt frit magasin skrevet for alle danskere med passion løb; fra dem som løber hurtigt, til dem som løber for at motionere, og til dem som af andre gode grunde bare elsker løb.
Men i en verden, hvor coronavirus fra den ene dag til den anden har vendt tingene på hovedet, er det desværre ikke længere muligt. Som den lille organisation vi er, kan vi desværre ikke længere se, hvordan vi skal kunne udgive et magasin på print i den nye økonomiske virkelighed.
Det er nok ikke gået nogen løbers næse forbi, at den danske løbescene åbenlyst kæmper med tingene disse tider. Helt ligesom stort set alle andre brancher gør – også selvom løb paradoksalt nok boomer på løbestierne. Løbsarrangører kæmper for deres løb, da mange enten må aflyses eller udskydes. Og de danske løbebutikker, agenter og distributører af udstyr kæmper med at få varerne ud over disken, i en tid hvor hele landet – inklusive mange folks købelyst – er sat på pause, fordi fremtiden af gode grunde er usikker.
Da Mette Frederiksen forleden lukkede alle større arrangementer ned til og med august, måtte vi her på redaktionen også kigge hinanden dybt i øjnene og tage den tunge beslutning om at lukke magasinet på print. Vi er ikke noget stort mediehus med mediestøtte fra staten. Vi er et lille team med det til fælles, at vi har en forkærlighed for medier og løb, i et land som på mange måder er for lille til et dedikeret printmagasin om løb.
Hvad så nu?
Vi er superstolte over, at det har kunnet lade sig gøre at udgive LØBE:MAGASINET i de sidste 12 år. Og selvom vi har fået en humlebi til at flyve, så er tiden kommet til at kigge indad og se, hvordan fremtiden for vores løbemedie skal se ud.
Vi arbejder nu på at lukke det trykte magasin på en ordentlig måde. Og så er vores plan at flytte fokus til de online medier løberne.dk og motionslob.dk, så vi kan sikre, at der stadig vil være et dedikeret, dansk løbemedie. Hvorvidt det vil kunne lade sig gøre, handler i høj grad om, hvordan økonomien ser ud i de næste par måneder, og hvorvidt vi har fortsat opbakning fra såvel læsere som annoncører. Alle abonnenter af LØBE:MAGASINET modtager en besked om lukningen og de valgmuligheder, der er.
Vi går en ny tid i møde
Når det er sagt, så bliver det en spændende tid, vi kommer til at gå i møde. Der er mange nye muligheder for løbebranchen i en ellers turbulent og bekymrende tid. Vores drøm er, at vi i det næste stykke tid får tid og energi til blandt andet at udforske den digitale løberejse, som vi ser udspille sig i tiden, der kommer. Vi har mange tanker i spil – og vi vil i den kommende tid formidle det nærmere til jer, når planerne er færdige.
Slutteligt vil jeg på vegne af LØBE:MAGASINET og Mediehuset Luksus gerne sige tak til de af jer, der igennem de sidste 12 år har støttet op om magasinet. Tak, fordi I har valgt at støtte et lille dansk nichemedie som vores.
Løb som aktivitet overlever heldigvis i bedste velgående. Se bare, hvor mange der løber rundt på stierne og i skovene. Men husk, at vi skal passe på hinanden derude – lige fra de lokale løbsarrangører, til løbebutikker, danske løbebrands og ildsjæle i den danske løbebranche. Mange af dem har svære tider, så støt op, hvor I kan, og lad os støtte op om hinanden.
Tak for jeres støtte, og vi ses her i det digitale univers!
Pas godt på jer selv og hinanden!
Bedste løbehilsner,
Sofie Hvitved
Chefredaktør
Hvis du som abonnent ikke har hørt fra os, bedes du sende en mail til info@lobemagasinet.dk – så vender vi tilbage hurtigst muligt.