I takt med at løb er blevet en folkesport, er der ligeledes poppet flere special løbebutikker op landet over – Hechmann Sport er én af dem. Læs med her om deres rolle i løbebranchen, og hvordan de selv er med til at præge denne.

HECHMANN SPORT
– interview med Claus Hechmann, Ejer af Hechmann Sport
________________________________________________________________________________
Opstart: marts 2016 / Website: www.hechmannsport.dk / Navne på bagmænd: Claus Hechmann / Antal butikker inkl. lokation og antal medarbejdere: En løbebutik i Slagelse med testcenter samt et testcenter på Østerbro. Der er 2 medarbejdere på fuld tid + 2 på deltid.
________________________________________________________________________________

Hvordan vil du bedst beskrive din løbebutik?
Hechmann Sport er en løbebutik for alle løbere, der søger høj faglighed, god service, sætter pris på kvalitet og helhedsløsninger.

Hvordan ser du relationen mellem løbebutik og løbere anno 2017?
Løbere på alle niveauer bliver mere og mere kvalitetsbevidste og ønsker samtidig den bedste og mest professionelle vejledning. Det er derfor vores opgave som løbebutik at levere denne service og give kunderne en unik oplevelse, en individuel og personlig betjening og bruge den fornødne tid på at nå den følelse hos kunden.

Løb er i Danmark gået fra at være en relativ lille sportsgren for bare år tilbage til i dag at være en folkesport som 29% af alle danske voksne udøver. Hvorledes håndterer man at være butik for så mange løbere, samtidig med at man holder fagligheden som specialbutik?
Og hvem ser du i det perspektiv som jeres kerneløber? Hver gang der træder en ny kunde ind i butikken, er det vigtigt at få en klar fornemmelse af kundens forventninger, niveau og fremtidige mål. På den måde kan vi som specialbutik yde den bedste service overfor alle de mange løbere, der kommer i butikken. Vores kundeskare er alt fra begynderløberen, der går/løber for at komme godt i gang, til sub- og eliteløberen. Alle stiller store krav til deres løbesko, og det skal vi med vores faglighed og professionalisme kunne håndtere.

Hvordan kommer dit valg af kerneløber til udtryk i din butik i år?
Vi tilbyder pakkeløsninger på en professionel Hechmann løbetest og løbesko eller et løbeur. Disse ydelser er en af grundstenene i vores løbebutik. Ved Hechmann løbetesten, der er en iltoptagelsestest, kan vi give vore kunder et helt unikt billede af, hvilken form de er i her og nu, men også en god vejledning i, hvordan de bør træne fremadrettet for at nå det eller de mål, de har sat sig for deres træning.

Vore kerneløber er kunder, der ønsker helheden i deres træning og ønsker den høje faglighed, vi kan levere i forhold til både test og udstyr.

I de seneste år er antallet af løbebrands eksploderet. Hvorledes holder I som butik jer ajour med diverse brands, og hvorledes ser i udviklingen i øjeblikket? Kom gerne med eksempler på brands, både nye som gamle, som du mener gør det både godt og forkert. Hvad tror du de få store brand, som er lykkedes med at ramme tidens trend, kan som andre kan lære af? Og hvorledes ser du de mange små nichebrands, som popper op overalt for tiden klarer sig på sigt og hvorfor? Kort sagt; hvilke brands sætter standarden i løbeverdenen for tiden?
Vi bliver i høj grad kontaktet af forhandlere, der ønsker at komme og demonstrere deres brand og som kan se sig selv som en del af vores sortiment.
Desuden følger vi med på diverse sociale medier, magasiner, nyhedsbreve m.m. og kommer på en del expos, hvor mange nyheder præsenteres.

Hos vore kunder klarer de solide, stabile og relativ konservative løbesko sig klart bedst. Vore kunder er ikke til alt for meget alternativ nytænkning, men vælger gerne en sko, de tror på vil give dem den stabilitet og genkendelighed, som de er vant til. Derfor klarer brands som Brooks, Saucony og Joma sig væsentlig bedre end nyere brands, der f.eks. satser på alternative såler, som bl.a. On gør.

Hvorledes sammensætter du butikkens hold af ansatte, så det kan håndtere tidens løbere i respektive segmenter, hvor fokus ikke længere 100% er på funktion, men også på form, brand, osv?
Butikkens medarbejdere er begge løbere og kommer fra en løbeverden, hvor der arbejdes rigtig meget med tekniktræning, agility og variation i pace på løbepassene. Desuden er træning sæsonbestemt, og dette afspejler sig også gerne i de løbesko, som bliver solgt mest i butikken. Hechmann Sports basis er dels salg af løbesko, men i høj grad også salg af de test, som vi tilbyder. Det kræver et vist fagligt niveau og indsigt at udføre og vejlede i disse tests, og derfor er det også personer med en idrætsfysiologisk baggrund, der er ansat.

Hvordan vægter du generelt funktion kontra design i forhold til hinanden?
I butikken Hechmann Sport er det i langt højere grad løbeskoenes funktionen kontra design, vi vægter, når vi vælger brands, design og farver. Vi forholder os mest til skoens egenskaber, dernæst farver og design.

Engang var en løbebutik en butik, hvor man kunne købe produkter. I dag er mange løbebutikker meget mere end blot produkter, hvor paletten udover udstyr står for tests, træning, motionsløb og anden løberådgivning. Hvor går grænsen?
Grænsen for, hvilke ydelser en løbebutik tilbyder, afhænger af butikkens kapacitet. Når fagligheden og den gode høje service sættes over styr, bør man stoppe. Vi tror på, at de ydelser, vi tilbyder i Hechmann Sport alle er med til at hjælpe vores kunder til at blive en bedre løber. Ikke nødvendigvis i form af masser af unødvendig udstyr, men i form af den rette vejledning, løbetest og et par gode løbesko.

Hvor ser du din butik i fremtiden? Og hvilke type services m.m. kan vi forvente, at I har i jeres portefølje?
Vi ser Hechmann Sport som en butik, der er i udvikling i forhold til de ydelser – der ikke kun omfatter salg af løbesko, -tøj og udstyr, men som også omfatter:

  • Hechmann Løbe- og cykeltest (iltoptagelsestest)
  • Professionel vejledning
  • Løbe- og cykelprogrammer udviklet af Claus Hechmann
  • Professionel løbetræneruddannelse udviklet af Claus Hechmann
  • Professionel løbe- og cykeltræning
  • Høj faglig service af uddannet personale
  •  Foredrag om kost og træning

Et ordsprog siger, at folk får de politikere, de fortjener. Har Danmark de løbebutikker og løbebrands, vi fortjener?
De danske løbere på alle niveauer er en kritisk masse.

Det er ikke kun løbebutikkerne, der bestemmer udbuddet, men efterspørgsel fra kunderne er i høj grad medbestemmende.

De løbebutikker, der formår at levere den rette service i forhold til de forventninger de kritiske kunder kommer med overlever. Jo dygtigere det faglige personale er, i forhold til at besvare og vejlede kunderne, jo større chance er der for, at kunderne kommer igen og giver butikken deres stemme og mulighed for at klare sig i en hård konkurrence.

Hvis din butik var en løbesko – hvilken model ville det så være og hvorfor?
Altra one – den er lavet til fart, løbeglæde og komfort. En funktionel letvægtssko, skabt til konkurrence, men med plads til at foden kan arbejde og blive styrket og med den gode stødabsorbering, der kan klare de mange skridt på udfordrende underlag.