Tre skarpe til løbsdirektør Dorte Vibjerg.
Hvor ser du Telenor Copenhagen Marathon om 10 år?
Som et verdensklasseevent, der emmer af København. Byen og regionen har taget det fulde ejerskab, og bakker op om de mange danske og udenlandske deltagere. Vi har genvundet danskernes interesse for Copenhagen Marathon og haft en fortsat tilgang af internationale deltagere, der nu også kommer fra de nye markeder såsom Kina, Polen m.m. Vi har formået at koble et væld af sideaktiviteter på, der gør marathon til et tilgængeligt brand for alle, og har aktiviteter året rundt, der aktiverer folk i alle aldersgrupper. Der er fællestræninger verden over, hvor der trænes frem mod Copenhagen Marathon. Vi er vokset, og har nået den magiske grænse på 20.000 deltagere, men har et fortsat fokus på vækst. Vi skiller os fortsat ud blandt verdens marathonløb med vores digitale fokus, hvor deltagere og publikum bliver holdt i hånden af vores digitale services hele vejen igennem deres marathonrejse. Vi har formået at implementere de nyeste teknologier, og alligevel formået at bibeholde fokus på autenticitet og løbsoplevelse. Og skal vi have de store tanker frem, så er vi blevet en del af majors.
Hvad bliver de tre vigtigste indsatsområder, hvis Copenhagen Marathon skal blive ved med at være en succes?
- Vi skal formå at balancere mellem at gøre løbet interessant og relevant for nye markeder, samtidig med at eventet også skal forblive interessant for vores kernemarkeder.
- Vi skal fortsat være front-runnere på det digitale område.
- Uden et godt samarbejde med byen og relevante partnere har vi ikke en mulighed for at skabe et marathonløb af høj international klasse. I dag har vi et super samarbejde, og det skal vi gerne blive ved med at udvikle.
Hvori består de tre største udfordringer?
- Det hænger nok lidt sammen med de vigtigste fokusområder. Hvis ikke vi får succes med dem, så vil det omvendt blive en stor udfordring. Især vores gode samarbejde med kommunerne og myndighederne er vi afhængige af, og uden det vil det være en kæmpe udfordring at arrangere et succesfuldt Copenhagen Marathon.
- Vi må ikke hvile på laurbærrene, for vi skal blive ved med at forny og nytænke eventet, så det for deltagerne altid er en stor oplevelse at løbe Copenhagen Marathon. Ellers vælger de bare et andet storbymarathon, da udbuddet er enormt.
- Det er nok lidt ude af vores hænder, men det er klart, at vi er sårbare overfor nye trends, som måske kan forstyrre hele marathonmarkedet, så det skal vi forsøge at tilpasse os.