Har du tænkt over, hvor trist og kedeligt det kan være at løbe minut efter minut med samme fart ud af en lige landevej. Tilbage i min løbemæssige barndom husker jeg beretningen om et marathonløb i Kosice/Slovakiet, hvor løberen ved vendepunktet kunne se den bro, der gik over vejen i målområdet – 21 km med fokus på målområdet. Tror du, at løberens mentale habitus var udfordret, helt sikkert!

Et er den mentale udfordring i at løbe på en rute uden bakker og sving, hvor tiden føles som om, at uret er gået i stå. En anden ting er den manglende fysiske udfordring, som en ikke eksisterende variation i underlag, bakker og sving for muskler, sener og ledbånd, der er direkte skadesfremkaldende. En tredje ting er løbeøkonomien. Gennem tiderne har jeg oplevet, hvordan orienteringsløbere mænger sig blandt garvede løbere og løber dem sønder og sammen, sådan lige uden forvarsel. Det er skolingen af løbestil som orienteringsløbernes mange kilometre i skoven med løb på og uden for stierne, der sætter de garvede løbere i skakmat, hvad angår udvikling af en optimal løbestil og dermed også løbeøkonomi.

Du kan prøve at optimere din løbestil ved at arbejde intensivt med løbetekniske øvelser – god fornøjelse, det bliver en lang og sej kamp. Resultatet vil måske til en vis grad være positivt, men du vil have brugt næsten al din træningstid på løbeteknik og det i rigtig lang tid. Det er utrolig svært at omsætte løbetekniske tiltag i en forbedret løbeøkonomi. Du har uden tvivl gennem rigtig mange år tilegnet dig en løbeteknik, hvor du har tilpasset de udfordringer, du har udsat dig for gennem årene – det ændrer du ikke fra dag til dag, ej heller uge for uge eller måned for måned. Du har dog en mulighed for at optimere din løbeøkonomi, og det er ved at blive mere fleksibel i dit løb. Du skal lære at slappe af og ikke bruge unødige kræfter, uanset om du løber langsomt eller hurtigt.

Hvad er så læringen af ovennævnte? Jeg har et af svarene, og det er VARIATION, og det på alle facetter af løbetræningen. Du skal ud i skoven, når som helt, hvor som helst. Du skal udnytte de små stiers variation i retning, udnytte at du bliver udfordret med løb op og ned ad bakker. Du skal udnytte skift i underlag, skovstien, grusvejen og asfaltvejen. Jo flere skift, jo bedre.

Det er skolingen af løbestil som orienteringsløbernes mange kilometre I skoven med løb på og uden for stierne, der sætter de garvede løbere I skakmat, hvad angår udvikling af en optimal løbestil og dermed også løbeøkonomi.

Du skal variere dit tempo. Møder du en bakke, op eller ned, så løb med hurtigere skridtfrekvens, løb med lange skridt. Du skal “lege” med tempoet. En sidegevinst vil være, at du føler, at lysten og inspirationen til at løbe vokser, det vil være som om, at tiden løber dobbelt så hurtigt.

Hvad så her i vintertiden, hvor det stort set kun er i weekenden, du kan komme ud i skoven eller andet lignende terræn? Her har du måske mulighed for finde gode grusstier, hvor du også kan løbe, når det er mørkt. Hvis du ikke kan finde grusstier, må du ud på asfalten. Vælg ruter, der udfordrer dig med bakker og sving.

En sidegevinst vil være, at du føler, at lysten og inspirationen til at løbe vokser, det vil være som om, at tiden løber dobbelt så hurtigt.

Hvis du heller ikke har denne mulighed, så er der kun tempoet, du kan variere, men det er i og for sig også godt nok. Læg små tempostigninger ind med jævne mellemrum, det er måske blot 30-60sek, hvor du øger farten med 10-30sek/km. Alle former for variation er velkomne.

Hvad er udgangseffekten? En fleksibel løbestil. Du vil være i stand til at skifte rytme og tempo, uden at det koster dig unødig energi – energi der kan omsættes til højere tempo. Du bliver en fleksibel løber og vil opleve en glæde og motivation gennem dette, som er helt unik. Du vil samtidig være mindre udsat for skader ved at fjerne ensartetheden i dit løb og din træning, og det er i sig selv ikke så galt endda.

 OM KARL-ÅGE SØLTOFT  

Løbecoach og tidligere eliteløber, som siden 1980´erne har været træner inden for mellem- og langdistanceløb på alle niveauer, herunder landstræner i to perioder. Karl-Åge fungerer som underviser og foredragsholder med emner, der har fokus på løb og er personlig vejleder for en række af landets bedste løbere, herunder Jesper Faurschou, som var OL-deltager til marathon 2012 i London. Er uddannet i Idræt på Københavns Universitet.

Har vundet prisen “Årets løbetræner 2017” på Danish Running Award.

Læs mere på marathoneksperten.dk.