Der er noget, der går mig på. Her på redaktionen modtager vi naturligvis mange pressemeddelelser om nye produkter eller nye versioner af produkter. Og ligesom med al anden information handler det for afsenderen om at trænge igennem strømmen af mails, formidle et budskab og overbevise om, at netop dette produkt er helt revolutionerende. For at underbygge dette budskab er der sket en tendens til, at alt skal understøttes med (semi)videnskabelige undersøgelser. Undersøgelser, som ofte er meget uoverskuelige at grave ned i, medmindre man får en fagperson til at dykke længere ned i det. Behovet for at skelne sandheden fra den gode historie er nødvendig i vores tid med fake news.
Uden den gode historie kommer man ikke langt i disse overkommunikerede tider, men hvor mange ekstra procent er det tilladt at lægge oveni en historie for at få pointen frem? Hvornår helliger målet midlet? Det svære er nemlig at skille skidt fra kanel. Også selv når man, som jeg, har siddet som chefredaktør i over 10 år.
Når nye journalister starter inde hos os, får de altid at vide, at de skal have et bullshit-filter på. Og ja, det lyder måske lidt hårdt, men hvis du læste alle de pressemeddelelser og produktbeskrivelser, som vi gør, så ville du vide, hvad vi snakker om. Alle de nye teknologier, som skulle være så mange procent bedre end sidste års udgave eller de andre konkurrerende produkter. Buzzwords flyver rundt om ørerne, og nye termer for teknisk skum i løbeskoene er eksploderet. Alle vil være med.
Der sker uden tvivl en masse innovation inden for både løbetøj, løbesko og andet gear, men nogle gange bliver det også for meget. Og man skal passe på, hvor meget man vil tro på de flotte ord i stedet for at følge sin mavefornemmelse. Ofte er det ‘the marginal gain’, der er tale om, som fysioterapeut og osteopat Eivind Møller kommer ind på i min tech-klumme, hvor han ser på en ny åndedrætsoptimerende gadget, som er kommet på gaden. Der er ofte tale om små justeringer, små tweeks, som ofte kun er effektive i den rigtige kontekst.
Det kommer kort sagt ofte til at virke som en slags ‘sciencewashing’. Altså en måde at lade en mere eller mindre tvivlsom undersøgelse bliver garant for nogle lige så tvivlsomme resultater, som for lægmand er helt umulige at verificere. Især når de også er blevet kørt igennem PR-møllen, og pointerne ofte er blevet malet med en endnu bredere pensel, end man kan bevise.
Desværre får mange nye produkter derfor også svært ved at undgå at komme i en tv-shop-kategori, som i værste fald kan blive opfattet som – og måske også er – decideret fup.
En anden tendens for tiden er at bruge det gode formål som baggrund for den gode historie. At være med til at skabe en bedre verden. Sætte fokus på bæredygtige tiltag og den mere holistiske tilgang. Og når selv Dansk Atletik Forening nu går ud og sætter fokus på bæredygtighed, ja, så er det ved at nå bredt ud. Det gør de bl.a. med deres nye SuperHalfs-samarbejde, hvor CPH Half forpligter sig til at reducere deres CO2-aftryk, samt i Royal Run-serien, hvor de ifølge Jakob Larsen nu skal til at have større fokus på bæredygtige tiltag. Det er jo fantastiske nyheder – især hvis der så også rent faktisk bliver gjort noget ved det, og det ikke ender med at blive ved PR-snakken.
Der sker uden tvivl en masse innovation inden for både løbetøj, løbesko og andet gear, men nogle gange bliver det også for meget. Og man skal passe på, hvor meget man vil tro på de flotte ord i stedet for at følge sin mavefornemmelse.
Og nu vi er i disse klimatider, så skal du heller ikke snydes for et godt alternativ til at tage flyet til de store løb ude i verden. Du kan nemlig komme med på første række til nogle helt fantastiske løbefilm, som foregår overalt i verden – lige fra UTMB i Chamonix, til en boligblok i New York, til vores egen baghave her i Danmark i Ry, hvor der i år blev afholdt et løb i det sagnomspundne Backyard Ultra, som er arrangeret af manden bag Barkley Marathons. Der er masser at glæde sig til, hvis du er til benhårde udfordringer, gode fortællinger og masser af løbeinspiration i selskab med ligesindede. Filmene bliver vist på Nordic Adventure Film Festival, der finder sted i november og december.
Og som DJ Noize – der i øvrigt står bag temamusikken til Nordic Adventure Film Festival – siger det i interviewet i dette nummer, så er der masser af løb i Danmark – det er bare at komme derud!
God løbetur, og vi ses i biffen!
Bedste løbehilsner,
Sofie Hvitved
Chefredaktør
sofie@lobemagasinet.dk