fbpx

Hvad siger mine gener om mig som løber? Det er noget af det hotteste på træningsmarkedet lige nu. At få kigget din DNA igennem via en gentest for at se, hvad din krop er disponeret til. Men giver det overhovedet mening for den gennemsnitlige løber at lade sig genteste? Vi har samlet spyt, så du kan få svar.

Danske AthGene er med på bølgen og vil med deres gentests guide dig til den optimale træning, kost og søvn baseret på dine gener. Tanken er, at det skal være slut med eksperimenter med forskellig kost, træningsprogrammer og en bred vifte af kosttilskud og vitaminer. Med en AthGene test kan du finde svar på spørgsmål om din krop, som du ellers har skulle eksperimentere dig frem til. Eller sådan markedsfører Athgene i hvert fald deres gentest, men hvilke svar giver en gentest i virkeligheden?

Helt overordnet kan en gentest ifølge Athgene identificere, hvor dine fysiske styrker og svagheder ligger, således at du kan optimere din træning og kost ud fra disse. Forståelsen af hvordan vores krop fungerer skulle således give en unik mulighed for at træne og spise med det formål at forebygge ubalancer, som f.eks. skader, og ligeledes fokusere vores tid på vores styrker, sådan at man mere effektivt kan implementere den træning og kost, der passer den enkeltes krop – og i sidste ende opnå større succes, både i forhold til sundhed, velvære og de overordnede træningsmål.

Sådan fungerer det
Gentesten er i praksis ganske let at tage. Efter du har registreret dig på athgene.com, får man tilsendt en (flot designet) æske med en gentest, hvori man med et simpelt mundskrab indsamler lidt af sin DNA i en beholder med væske. Testen sendes retur til AthGenes aboratorier, hvorefter man efter noget tid kan læse om sine genetiske prædispositioner via et link online, man får tilsendt. Når man har taget testen én gang, skal man ikke tage den igen. AthGene udvikler nye kategorier, der gør, at man i fremtiden også vil kunne se sine genetiske dispositioner. Selv siger AthGene, at de tester 240.000 genmarkører – dvs. der er rum til at udvikle tusindvis af nye kategorier i fremtiden, så længe der, siger de selv, videnskabeligt, er nok belæg for det. I skrivende stund tilbyder de “kun” 32 kategorier.

Og hvordan virker det det hele så? Det første man skal vide er, at man skal væbne sig med tålmod, når man tager en gentest. Nuvel, Athgene siger selv, der typisk går 6 uger inden resultaterne er tilbage, og i vores tilfælde gik der små 8 uger. Man skal med andre ord ikke sidde på stikker for at få svar på den hurtige bane; at lave en gentest er en langsommelig proces.

Når svarene kommer, logger man ind på sin online konto, hvor resultaterne er. Typisk har man købt en “pakke”, hvor man har adgang til et givent antal markører. F.eks. koster testen plus adgang til 20 markører i skrivende stund 2.500 kroner. Og hertil kan man så for i snit 125 kroner pr. markør købe sig adgang til flere.

Mine resultater
Da jeg så fik testresultaterne, kunne jeg som det første læse følgende ved markøren The Sprint Gene: “You have the same result as many Olympic endurance athletes. This means you are genetically very well suited to endurance sports such as long distance running. The movements in these sports are less explosive and require your muscles to be ‘on’ for longer periods of time.” Ok, det var jo dejligt at læse, men til trods for en uddybning af, hvad sprintgenet kan, hvordan det blev fundet, og hvor mange mennesker der har “the sprint gene”, føltes beskrivelsen – ligesom de fleste af de øvrige 20 markører, jeg læste igennem – i bedste tilfælde som en vinklet repetition af floskler, som jeg fandt meget svært ved at omsætte til reel trænings- og kostviden. Nuvel – de er sikkert sande, eftersom de er baseret på min DNA, men ikke desto mindre sad jeg efter at have læst mine resultater og var i tvivl om, hvorvidt jeg havde læst et horoskop, og hvad jeg i bund og grund kan bruge det hele til.

Konklusion
Netop formidlingen er nok det springende punkt, for AthGene er sikkert lavet af folk med meget forstand på gener, men formidlingen af resultaterne er så mangelfuld og i det fleste tilfælde ikke handlingsorienteret, at det bliver ligegyldigt, medmindre du har en træner eller en anden, der kan omsætte det til noget brugbart. Og så kan det godt være, at Mads Tærbøl kan bruge testens viden til at komme til OL, men min oplevelse var, at testen stort set ikke gjorde mig klogere på mit løb, træning, søvn eller kost. I forhold til de (efterhånden mange) fysiske tests og erfaringer, jeg har gjort mig i forhold til min træning, føler jeg ikke, at jeg fik noget ud af at læse nogle af de markører, der blev givet til mig – og jeg har svært ved at finde ud af, hvad jeg konkret kan bruge det hele til. En anden udfordring er, at man ikke aner, hvad man får af viden bag hver markør. Nogle af dem har vitterligt ikke meget at byde på, så det virker lidt som et skrabelod, hvor mange af dem er nitte, men som man ikke helt kan lade være med at skrabe, fordi man tænker “det kunne da også være sjovt at vide om…”.

For 2.500 kroner kan man få meget vejledning ved gode og vidende trænere. Havde prisen været f.eks. 100 kroner for denne test havde min oplevelse nok været en anden, men lige nu står sammenhængen mellem pris og kvalitet simpelthen ikke mål. Sagt anderledes var det en stor skuffelse til noget, som jeg virkelig havde set frem til, og AthGene er nok desværre blevet for hypet i forhold til, hvad det reelt kan tilbyde almindelige motionister. Om testen kan bruges til noget som eliteløber, må vi være svar skyldig, men som helt almindelig løber, må jeg sige, at den skuffede stort.

Bedømmelse: ★☆☆☆☆☆

Tester: Bugge Holm Hansen
 Vejl. pris: 2.500,- (inkl. 20 markører).  125,- pr. ekstra markør.
 Web: www.athgene.com

 6 AF DE TING, DU KAN FÅ AT VIDE

  1. Muscle Fiber Composition (muskelfibersammensætning): Få svar på om dine muskelfibersammensætning er bedst egnet til sprint eller langdistance.
  2. VO2 Max Potential: Få svar på hvordan dine gener påvirker din iltoptagelse. Har du naturligt lettere ved at udvikle en stærk kondition -eller er du en af dem, der må nøjes med en mere moderat kondition
  3. Endurance vs. Power (udholdenhed vs. styrke): Få svar på om du har lettere ved at udvikle muskelstyrke, eller om din krop er bedst egnet til udholdenhed og langdistanceløb
  4. The Sprint Gene: Find ud af om du har det famøse ‘sprintergen’; ACTN3 genvarianten, der er identificeret blandt 97% af olympiske sprintere. (se vedhæftet fil)
  5. Connective Tissue Injury (risiko for bindevævsskader): Få svar på om du genetisk er i højere risiko for at få skader i sener og led. 2. Muscle Development, Size and Strength (evne til at opbygge muskelmasse-, størrelse og styrke): Din evne til at opbygge muskelmasse er i høj grad genetisk bestemt. Find ud af hvordan dine gener påvirker din evne til at opbygge muskelmasse-, størrelse og styrke.

Derudover kan testens pt. 32 kategorier vise resultater om f.eks. ‘ The Fat Gene’, ‘ Excellent blood sugar regulation’, ‘Muscle Growth’, ‘Bone Strength’, ‘Sleep Quality’ og ‘Muscle Injury’.