Ifølge en spritny rapport fra Runners’ World, som blev offentliggjort på dette års ISPO-messe (verdens største sports retail-messe), har deres læsere i gennemsnit hele 5,5 par løbesko i brug ad gangen, som de skifter imellem. Vi skriver det selv her i LØBE:MAGASINET. Variation i dit løb – og at have løbesko, der passer til dit løb – er en vigtig faktor for at undgå skader. Men det er ikke til at komme udenom, at vores forbrug af løbesko, løbetøj og løbegear ikke kun har en positiv effekt i forhold til en bedre træning. Den har en bagside – nemlig miljøet.

Et af de tre mottoer på ISPO-messen var “Be responsible – sport for a planet worth living on”. Og bæredygtighed stod højt på dagsordenen på ISPO. Selv hos mesteparten af de brands, som indtil for bare få år siden mente, at bæredygtighed var overvurderet og uden relevans for dem.

Sådan var det ikke i år. De fleste brands promoverede stolt deres forskellige bæredygtige initiativer – de præsenterede alt lige fra produkter lavet af alger til deres egen version af den cirkulære økonomi. Vinderen af løbekategorien til ISPO Award 2020 var da også det franske skomærke Veja, som promoverer sig på at bruge så lidt fossilt brændstof som muligt i deres produktion. De har formået at fremstille deres løbesko baseret på 53% naturlige eller genanvendte materialer som sukkerrør, bananolie og affaldsprodukter fra ris og naturlig latex. Det er helt klart en tendens, vi kommer til at se mere af. Det er dog ikke nået helt ud til den danske sportsbranche endnu, at de også bliver nødt til at tage stilling til miljøet– og ikke kun performance.

Udfordringen ligger i dag ved butikkerne. Og ved det faktum, at producenterne mener, at de leverer løbesko og løbebeklædning produceret med omtanke – som de først nu har fået øjnene op for bliver efterspurgt. Hermed ikke sagt, at de respektive brands siger, de er i mål, men de fleste er på vej i en retning, hvor der både bliver tænkt på funktion og produktion, distribution og efterfølgende genbrug. Udfordringen er, at de fleste butikker ikke tør satse på disse produkter. Og heri ligger tidens største udfordring, som handler om, hvordan man for alvor får ændret praksis.

Det er ikke til at komme udenom, at vores forbrug af løbesko, løbetøj og løbegear ikke kun har en positiv effekt i forhold til en bedre træning. Den har en bagside – nemlig miljøet.

Man skal i den forbindelse huske på, at det tager tid at ændre folks holdninger. Eksempelvis siger 90% af alle danskere i dag, at de køber overvejende økologisk, når de bliver spurgt, men læser man tallene igennem, ligger økologien på omkring 14% af vores madindkøb. Man vil med andre ord gerne, men det kan ofte i praksis være svært (og dyrere) at efterleve sine egne idealer.

Kigger man i tallene, er der dog også godt nyt, for især de unge har taget de nye produkter til sig. Ja, faktisk siger en stor del af folk under 40, at det er alt for svært at købe produkter designet med omtanke for miljøet i dagens sportsbutikker. Det medvirker til, at de i højere og højere grad køber produkter direkte fra de producenter, som dyrker disse. Med det sagt ser vi dog disse komme ind på hylderne i Danmark, så helt bag vognen er vi heldigvis ikke herhjemme. Også selvom vi måske skal til at genoverveje antallet af løbesko og til at finde modeller, som er mere allround. Sko, hvor du måske mister en marginal eller to, men til gengæld gør noget godt for den planet, du løber på.

God løbetur – og husk at nyde naturen, når du er derude!

Bedste løbehilsner,

Sofie Hvitved
Chefredaktør
sofie@lobemagasinet.dk