Mange af verdens største virksomheder er startet på baggrund af en god idé og benhårdt fodarbejde. Det gælder også Under Armour, som blev startet af den amerikanske Kevin Plank i sin bedstemors kælder. Et brand, som for alvor kom på alles læber i Danmark, da de købte danske Endomondo for et par år tilbage – og et brand, som nu har rettet øjnene mod løbeverdenen.

Fælles for nogle af verdens mest succesrige virksomheder gælder det, at de alle startede under simple kår uden penge på lommen. Apple tog sin begyndelse i 1976, da Steve Jobs og Steve Wozniak byggede deres første computer i en garage i Cupertino. Manden bag Amazon.com, Jeff Bezos, købte i 1994 en garage i delstaten Washington i håb om at få succes.

Og sådan var det også med Kevin Plank, da han i en alder af bare 23 opfandt en funktionel T-shirt og opstartede sin virksomhed med drømmen om at give folk bedre beklædning, når de dyrker sport. Herfra kørte han i weekenden op og ned ad den amerikanske østkyst med bilen fuld af tøj. Fra bagagerummet af sin bil solgte han sit tøj, der allerede dengang adskilte sig fra konkurrenterne ved at transportere sved væk fra kroppen mere effektivt end de produkter, som ellers var på markedet.

I dag – 20 år senere – er Under Armour i top tre som mest sælgende mærke inden for sportstøj- og udstyr i USA. På verdensplan er det ét af de fire største sportsbrands – de omsætter for cirka 20 milliarder kroner om året og findes i stort set alle verdens lande. Ved konstant at gå ind i nye sportsgrene med ambitionen om at gøre en funktionel og teknologisk forskel har de opnået sådan en vækst. Strategien har ikke kun virket i træningsverdenen generelt, men har også gjort Under Armour førende inden for en lang række sportsgrene, fra baseball, basketball, golf, fodbold og nu naturligvis også til løb. Og det både med beklædning og – fra 2006 – med en portefølje af sko.

Fokus på fællesskaber
Som ét af de nyere tiltag har Under Armour ligeledes opbygget verdens største fællesskab for fitness og sundhed, bl.a. gennem deres køb af danske Endomondo og MyFitnessPal i 2015. Under Armour er således i dag gennem deres online tilstedeværelse i kontakt med over 180 millioner brugere på egne platforme, og de satser stort i den retning.

Med løb I centrum
Når Kevin Plank og Under Armour nu går benhårdt efter at gøre en forskel i løbeverdenen, gør man således klogt i at følge med. For Under Amour har øvet sig en del år på at blive gode til løb. De første erfaringer med løb blev gjort allerede tilbage i 2009, hvor de testede markedet med deres første løbesko. Et projekt der blev fulgt op i 2011 med deres Under Armour Charge RC – som dengang var en af verdens første temposko til den nye bølge af urbane løbere. I 2014 blev satsningen rullet større ud med SpeedForm Apollo-skoen. En løbesko som bl.a. blev hædret af Runners World som årets “Best Debut”-sko. Modellen blev efterfulgt af den nok mest klassiske løbeskosmodel fra Under Armour til dato, nemlig SpeedForm Gemini 2 – som i 2016 blev en af årets mest sælgende løbeskosmodeller i USA.

Den intelligente løbesko
I år har vi så fået UA HOVR Sonic og UA HOVR Phantom skoene på hylderne. Sko som gør sig bemærkede ved at bruge Under Armours egen højteknologiske HOVR-mellemsål, for slet ikke at snakke om et design, der er lavet til de mange løbere, der løber i byerne og gerne vil have lækre sko, som samtidig er 110% funktionelle.

Skulle man nu tro, at Kevin Plank så kan læne sig tilbage og gå videre til nye sportsgrene, kan man ikke tage mere fejl. For Under Amour vil ikke kun være de bedste i løbebranchen, de vil også gøre en forskel. Og hvorledes gør man det bedre, end ved at kombinere det man er bedst til i verden – nemlig at lave højteknologiske og funktionelle løbeprodukter, der kan kommunikere med deres løbeapps og -fællesskaber. Derfor ser vi også Under Amour i 2019 satse på at blive verdens førende brand inden for intelligente løbesko. Løbesko med indbyggede chips, som på hver tur opsamler dine data og giver dig adgang til disse på din favorit-app. Slut med dårlige gadgets, der skal sættes på dine sko, og som man i virkeligheden aldrig bruger, fordi de er besværlige.

Sig velkommen til fremtiden. For løbesko som produkt, for dig som løber, for dine muligheder for at udvikle dit løb og blive den bedst mulige løber, du kan.

1996      Kevin Plank laver sin første svedtransporterende kompressions T-shirt og starter Under Armour i sin bedstemors kælder.

2005      Under Armour kommer på Nasdaq.

2006      Under Armour underskriver en seksårig aftale til 60 millioner dollars, og de bliver den officielle leverandør til NFL.

2009      Den første kollektion med løbesko kommer på gaden fra Under Armour.

2010      Omsætningen når for første gang 1 mia. dollars på et år.

2011      Én af verdens første temposko til urbane løbere, Under Armour Charge RC, kommer på markedet.

2014      Den årlige omsætning når for første gang over 3 mia. dollars, og Under Armour tager dermed pladsen fra Adidas som det næststørste sportsbrand i USA.

Under Armours satsning på løb bliver større, og skoen SpeedForm Apollo bliver lanceret.

2015      Under Armour køber danske Endomondo og MyFitnessPal.

2016      SpeedForm Gemini 2 kommer på gaden, som er den nok mest klassiske løbeskosmodel fra Under Armour til dato. Den blev en af årets mest sælgende løbesko i USA.

2018      Under Armour lancerer en helt ny kollektion med de innovative løbesko HOVR Sonic og HOVR Phantom, som giver en masse energi retur til løberen, og gør ligeledes skoen digitalt forbundet via den indbyggede “Record Sensor”- teknologi, som tracker og analyserer løbeturen.