fbpx

Coronavirus udfordrer mange atleters tanker og følelser i disse dage – også os løbere, selvom løb er en af de sportsgrene, som stadig kan dyrkes. Mindfulness kan hjælpe dig til at slappe af og skærpe din opmærksomhed og dit fokus. Det kan trænes hjemme uden nogen form for redskaber og udstyr, så udnyt muligheden til at komme godt i gang. Team Danmark har her samlet nogle gode råd.

Ingen af os har stået i en lignende situation tidligere, og det er kun naturligt, at det kan være vanskeligt at håndtere. Især for eliteatleter, som ikke ved, om deres næste store løb er aflyst. Hvad sker der i morgen? Hvilke konsekvenser har det for mig og min træning? Bliver der udgangsforbud, så vi måske heller ikke kan løbe mere i en periode?

Mindfulness kan være en hjælp til at håndtere denne usikkerhed, slappe af og skærpe din opmærksomhed og dit fokus. Team Danmark har udviklet en række mindfulness-øvelser, der er relevante for eliteatleter og andre, der ønsker at arbejde med at være fuldt ud tilstede i den aktuelle opgave, så man kan performe optimalt. Øvelserne er af forskellig karakter og spænder over blandt andet træning af åndedrættet, opmærksomhedstræning og performance-specifikke visualiseringer.

Hjernen er kroppens vigtigste muskel og den mest afgørende for alle præstationer. Derfor er det også vigtigt at træne hjernen, og til det er mindfulness et rigtig godt redskab.”
– Nina Due Stagis, Sportspsykologisk konsulent i Team Danmark

Team Danmarks nye mindfulness- og visualiseringsøvelser kan både hjælpe dig til at slappe af og til at skærpe din opmærksomhed og dit fokus. Øvelserne kan laves derhjemme uden nogen form for redskaber og udstyr, så i disse tider, hvor der er lukket ned for træning i klubber, fitness-centre med videre, kan du i stedet benytte muligheden og komme i gang med at træne mindfulness.

Mindfulness kan trænes så meget, man ønsker, og vi kender ikke til forekomster af overtræningsskader i denne forbindelse. Så giv den endelig gas! Det er et område, som mange kan få et positivt udbytte af at arbejde mere med. Så grib den aktuelle mulighed, hvor du måske ikke kan træne, som du plejer, og kom godt i gang med mindfulness,” siger Nina Due Stagis, som er sportspsykologisk konsulent i Team Danmark.

Prøv Team Danmarks nye gratis mindfulness- og visualiseringsøvelser

 

7 GODE RÅD TIL ELITELØBERE TIL AT HÅNDTERE CORONA KRISEN

Du er ikke alene i denne tid, hvor Corona-krisen raser. Mange atleter kæmper med frustrationer, bekymringer og usikkerhed om fremtiden. Her får du 7 tips til at håndtere krisen fra Team Danmarks sportspsykologiske konsulent, Kristoffer Henriksen.

 

1Accept: Giv dig selv lov til at opleve alle dine tanker og følelser – lige som de er. Det er en vild situation, så prøv at lade være med at dømme dig selv for disse.

 

2Kommunikation: Når vi er bekymrede, kan det hjælpe at snakke om tingene – enten med sin træner, sportschef, venner, familie eller sundhedseksperter. Her kan du dele dine bekymringer, få vejledning men også blive beroliget i, at du ikke den eneste som reagerer på denne måde.

 

3Planlægning: For rigtig mange er tingene lidt kaotiske i øjeblikket. Selv om det kan være svært, så prøv at skabe en struktur i hverdagen og hold fast i dine daglige rutiner, hvor det er muligt.

 

4Målsætning: For mange er der lige pludselig lidt usikkerhed omkring de store sportslige mål. For at bevare motivationen, så sæt nogle konkrete mål til de næste 14 dage og hold høj kvalitet i det, dxu laver.

 

5Pas på med at spejle dig i konkurrenter på de sociale medier: Det er typisk kun de gode historier, vi lægger ud.

 

6Suppler: Udnyt tiden ved at supplere med opgaver, som du typisk ikke når i hverdagen. Det kan f.eks. være mindfulness-træning, men også ekstra coretræning, udstrækning, videoanalyse osv.

 

7Pas på dig selv: Det er vigtigt at huske på at passe på dig selv. Prioriter din søvn, spis sundt, dyrk mindfulness