fbpx

Alle får dem. De kommer, når du skal i gang med et par nye løbesko, og når dine fødder hæver. De er ikke til at undgå, men hvad gør du, når de små væskefyldte bæster først er der? Få ekstremløberen Jacob Juul Hastrups bedste råd her

Forebyggelse af vabler?

Foto 123rf

Vabler forebygges ved at have testet sine sko og sokker ordentligt, så de passer perfekt. Man kan optimere det med brug af forskelligetykkelser og materialer til sokken. Det bedste materiale er uld, og en god tyk uldsok tager de fleste tæsk og friktion imellem sko og hud. Den absorberer sved og regulerer temperaturen omkring foden. Vabler kan også forebygges ved at holde sin væske/elektrolytbalance oppe, så fødderne ikke hæver og foden begynder at få vabler. Når først foden er hævet og ikke kan være i skoen, har du problemer! Fjern sten, sand og grene fra dine sko med det samme, når du er ude at løbe. Træn i terræn og vend din fod til at få nogle tæsk. Personligt får jeg aldrig mere så mange vabler, som jeg gjorde i starten, efter jeg har trænet fødderne til det.

Forebyggelse kan kort sagt gøres ved at følge disse fem råd:

    1. Undgå lange løbeture med nye sko.
    2. Vælg en god sok.
    3. Undgå hævede fødder ved en god væskebalance.
    4. Fjern sten, sand og grene fra dine sko.
    5. Træn i terræn og væn dine fødder til at blive brugt.

Behandling af vabler?

Vabler skal tages i opløbet, imens de kun er hot spots. Ret sokker og fodtøj, og tape eventuelt der, hvor der er hot spots for at undgå at få en vabel. Er skaden sket, så stik hul i vablen og pres væsken ud, rens og tør. Tape derefter ordentligt.

Er skaden sket, kan du gøre følgende, hvis du er på en almindelig, kortere løbetur:

    1. Stik hul i vablen og pres væsken ud, rens og tør.
    2. Tape derefter ordentligt.

Er du på en almindelig kortere løbetur, er dette måden at fixe dem på. Er du i et længere adventure race, ultra løb eller stage race er det stort set samme procedure, men eftersom du skal løbe langt eller gå på dem dagen efter, plejer jeg at bruge nål og tråd. Jeg dræner vablen, renser og syr igennem vablen med en tynd uldtråd, sætter lidt tynd tape over, så den ikke bliver udsat for snavs, og vupti – dagen efter er den tør og helt klar til at blive løbet på. Husk at vabler er hårde for psyken under lange udfordringer og skal derfor tages i opløbet. Der er ingen grund til at udgå pga. af vabler! En del soldater klipper den løse hud af, men det mener jeg er forkert, da du så har blottet underhud/kød direkte i friktion med sko og støvler, og det er ikke en god kombination.

EKSTREMLØBEREN
Jacob Juul Hastrup er 39 år og lever og ånder for udholdenheds løb og udfordringer. Hans speciale er at være aktiv i meget varme, kolde og ekstreme løb og udforske sin fysik og psyke under disse løb. Jacob har gennemført en lang række udholdenhedsløb, bl.a. Junglemarathon 200 km, Mauritanien Sahara 230 km, Gobi ørkenen 250 km, Egypten Sahara 250 km og Antarctica 250 km.